Zaken van de overheid (CJIB)

Hebt u een brief van ons ontvangen die gaat over een boete of zaak die loopt via het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)? Dan staat op deze website meer informatie hierover. Deze informatie is puur bedoeld om algemene informatie te geven over het CJIB en het incassoproces. Aan deze informatie kunt u geen rechten ontlenen.

Animatie incassoproces

Contactmogelijkheden

Staat het antwoord op uw vraag niet op deze pagina? U kunt op de volgende manieren contact met ons opnemen.

Telefoonnummer:
055 – 577 28 48
WhatsApp-nummer:
06 – 20 92 88 99

of vul onderstaand formulier in:





    * verplichte velden

    Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

    Veelgestelde vragen

    Betalen

    • Hoe kan ik betalen?

      U kunt ons op meerdere manieren betalen. U vindt meer informatie op de website: www.mkarreman.nl/betalen.

    • Welk bedrag moet ik precies betalen?

      Dit staat op de brief die u van ons hebt ontvangen. Voor het meest actuele saldo kunt u het beste inloggen in uw online portaal van “Karreman Online” (zie hierna).

    • Wanneer moet ik betalen?

      Dit staat op de documenten die u van ons ontvangen hebt. U kunt uw zaken ook inzien via Karreman Online. U hebt van ons de inloggegevens ontvangen. Kunt u niet inloggen? Neemt u dan contact met ons op.

    • Kan ik een specificatie ontvangen van de vordering?

      U kunt uw zaken inzien via Karreman Online. Daarin ziet u ook een specificatie. U hebt van ons de inloggegevens ontvangen. Kunt u niet inloggen? Neemt u dan contact met ons op.

    • Kan ik in termijnen betalen?

      U kunt ons een regeling voorstellen via www.mkarreman.nl/een-regeling-treffen. Wij zullen uw voorstel vervolgens in behandeling nemen en beoordelen. U ontvangt daar dan een bericht van.

    • Kan ik uitstel van betaling krijgen?

      U kunt geen uitstel krijgen. Wel kunt u een betalingsregeling met ons treffen.

    • Wat gebeurt er als ik niet betaal?

      Als u niet betaalt, dan hebben wij de opdracht gekregen om beslag te leggen op uw bezittingen. U moet hiervan ook de kosten betalen. Het is dan ook verstandig om het niet zover te laten komen.

    Vragen over het CJIB

    • Ik heb nooit aanmaningen van het CJIB gehad en krijg nu brieven van jullie. Hoe kan dit?

      Het CJIB stuurt de boetes en aanmaningen naar het adres waar iemand geregistreerd staat bij de gemeente. Hebt u daar vragen over? Dan verzoeken wij u contact op te nemen met het CJIB.

    • Ik heb inhoudelijke vragen over de vordering. Hoe kan ik het CJIB bereiken?

      U kunt het CJIB bellen. Hiervoor verwijzen wij u naar de volgende site: https://www.cjib.nl/telefoonnummers

    • Ik ben het er niet mee eens dat ik dit moet betalen

      Tegen de inhoud van de zaak kunt u vaak geen bezwaar meer maken. Vaak zijn de wettelijke termijnen hiervoor al voorbij. Wij verwijzen u voor verdere informatie naar de website van het CJIB: https://www.cjib.nl/direct-regelen/deurwaarder

      https://www.cjib.nl/direct-regelen/ik-ben-het-niet-eens-met-mijn-boete.

    • Waar vind ik meer informatie over mijn boete?

      Voor meer informatie over de boete verwijzen wij u naar de website van het CJIB: https://www.cjib.nl/wat-doen-wij

      U kunt wellicht met uw DigiD inloggen bij het digitale loket van het CJIB.

    Vragen over DUO

    Vragen over UWV

    • Waar vind ik meer informatie over een zaak van het UWV?

      Op de website https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/geld-terugbetalen-aan-uwv/ kunt u meer informatie vinden over de terugbetalingsregels.

    • Waarom moet ik een UWV-schuld betalen?

      Vanaf het moment dat u een aanvraag doet voor een uitkering bij UWV, heeft u een aantal plichten. Dat zijn regels waaraan u zich moet houden. Veel van die plichten gaan over het geven van informatie: de informatieplicht. Indien u zich hieraan niet houdt kunt u een boete krijgen. Het UWV verrekent deze boete met uw uitkering en als u geen uitkering meer hebt dan maakt het UWV een betalingsafspraak met u. Indien u deze afspraak niet nakomt schakelt het UWV via het CJIB een gerechtsdeurwaarder in, zoals Karreman. Van deze deurwaarder ontvangt u een dwangbevel. In deze brief staat wat er precies openstaat en wanneer u moet betalen.

    Vragen over CAK

    Karreman online

    • Hoe maak ik een account aan voor jullie website?

      U hebt van ons de inloggegevens ontvangen. Om in te loggen moet u zich eerst registreren en zelf een wachtwoord aanmaken. Daarna kunt u inloggen.

    • Hoe kan ik inloggen op jullie website?

      Dit kan hier. Vergeet niet om u eerst te registreren. Zie voorgaande vraag.

    • Het lukt mij niet om in te loggen op jullie website, wat kan ik doen?

      Neemt u dan contact met ons op.

    • Hoe kan ik mijn wachtwoord veranderen op jullie website?

      In Karreman Online kunt u uw account beheren onder “Uw account”. U kunt uw wachtwoord daar ook wijzigen.

    Hulp bij betalen

    • Ik heb hulp nodig bij het betalen van mijn schulden, wat zijn mijn mogelijkheden?

      Wellicht kunt u een beroep doen op uw familie of vrienden. Om u verder op weg te helpen hebben wij ook een “Financieel OndersteuningsLoket”. Meer informatie vindt u op de website: https://mkarreman.nl/betalen/financieel-ondersteuningsloket/

    • Ik sta onder bewind of curatele, wat moet ik doen?

      Dan regelt uw bewindvoerder of curator uw financiële zaken. Geeft u de naam en het telefoonnummer van de bewindvoerder of curator dan zo spoedig mogelijk aan ons door. Wij zullen deze dan benaderen.

    • Ik krijg schuldhulpverlening, wat moet ik doen?

      U kunt het beste contact opnemen met uw contactpersoon van de schuldhulpverlening. Zij kunnen u verder helpen.

    • Ik wil wel betalen, maar ik heb geen werk. Wat kan ik doen?

      Om u verder op weg te helpen hebben wij ook een “Financieel OndersteuningsLoket”. Wij hebben ook een samenwerking met Jobhulpmaatje en een uitzendbureau voor het vinden van een baan. Meer informatie vindt u op de website: https://mkarreman.nl/betalen/financieel-ondersteuningsloket/

    Beslaglegging

    • Waarom is er beslag gelegd?

      Er is beslag gelegd, omdat u een schuld niet eerder hebt betaald. Leest u de documenten die u hierover ontvangt goed door. Het is belangrijk dat u de schuld alsnog betaald. Pas als de gehele schuld is betaald kan het beslag worden stopgezet.

    • Ik heb geen aankondiging gekregen van een beslaglegging. Mag er dan beslag gelegd worden?

      Een vonnis of dwangbevel moet eerst betekend worden. Dit houdt in dat een deurwaarder bij u aan de deur komt om het vonnis of dwangbevel af te geven. Als u dan niet binnen de aangegeven termijn betaalt, dan mag er beslag gelegd worden. Een aankondiging is dan niet nodig. Wel kondigen wij een beslaglegging soms aan, maar dit is geen vereiste en hieraan kunt u geen rechten ontlenen.

    • Er is beslag gelegd. Ik wil graag een regeling treffen, kan dat?

      Ook als er beslag ligt zijn er mogelijkheden om een regeling te treffen. Een beslag kan helaas niet zomaar worden opgeheven. Ook niet als u een regeling met ons treft, zal het beslag blijven liggen en/of worden geeffectueerd. Neemt u contact met ons op om te bespreken of een regeling mogelijk is.

    • Er is beslag gelegd op mijn inkomen. Ik kan mijn vaste lasten nu niet betalen. En nu?

      Als er beslag is gelegd op uw inkomen, dan ontvangt u een beslagvrije voet. Dit is het bedrag dat u maandelijks overhoudt. Wij stellen een beslagvrije voet voor u vast op basis van de gegevens die bij ons bekend zijn. U kunt de beslagvrije voet ook zelf berekenen op de volgende website: https://bereken.uwbeslagvrijevoet.nl/. Klopt er iets niet? Geef dat dan aan ons door.

    • Er is beslag gelegd op mijn bankrekening. Ik kan mijn vaste lasten nu niet betalen. En nu?

      U hebt recht op een beslagvrij bedrag per kalendermaand. Dit bedrag is vrijgesteld van beslag. Alleen het saldo dat boven het beslagvrije bedrag valt, is dus in beslag genomen. In de documenten die u van ons hebt ontvangen staat vermeld welk bedrag voor u geldt. In 2021 zijn de volgende bedragen van toepassing:

      Bedrijven – geen beslagvrije bedrag

      Gehuwd met één of meerdere kinderen € 2.317,45

      Gehuwden zonder kinderen € 2.199,34

      Alleenstaande ouder € 1.779,52

      Alleenstaande € 1.661,40

    • Mijn bankrekening is geblokkeerd, wat kan ik doen?

      Als uw bankrekening geblokkeerd is, dan kunt u het beste contact opnemen met de bank. De bank kan uw rekening weer vrijgeven. Wel houdt de bank rekening met het beslagvrije bedrag. Over dit bedrag kunt u niet meer beschikken. U kunt de bank vragen om een zogenoemde “derdenverklaring” aan ons af te leggen. Als wij deze hebben ontvangen kunnen wij het beslag ook afwikkelen en opheffen.

    Overig

    • Ik krijg post van Karreman die niet voor mij bedoeld is. Wat kan ik doen?

      Geeft u dit aan ons door en stuur de post retour afzender.

    • Hoe kan ik een klacht indienen?

      Als u een klacht over ons heeft, dan proberen wij deze zo goed als mogelijk met u op te lossen. Een klacht kan alleen gaan over een gedraging van een medewerker of de directie van Karreman Gerechtsdeurwaarders en Juristen. Er kan geen klacht ingediend worden tegen een uitspraak van een rechter, een dwangbevel of een wettelijke regeling. Wij hebben een klachtenregeling die u moet volgen. Deze leest u hier.